رضا برادران اصفهانی

گام های لرزان اقتصاد اصفهان

خروج سرمایه های پولی از استان و انتقال آن به استان های دیگر از جمله مشهد، تهران و کیش برای سرمایه گذاری با سوددهی بیشتر به یکی از معضلات اساسی اقتصاد اصفهان تبدیل شده است

همواره از اصفهان به عنوان استانی برخوردار یاد شده و این جمله پای ثابت سخنرانی و تصمیم گیری های کلان مسئولان و مقامات عالی رتبه کشوری بوده و هست ؛ اما با همه انتقاد و مخالفتی که اصفهانی نشین ها با این جمله دارند دغدغه مهم تری به دغدغه هایشان اضافه شده است.

خروج سرمایه های پولی از استان و انتقال آن به استان های دیگر از جمله مشهد، تهران و کیش برای سرمایه گذاری با سوددهی بیشتر به یکی از معضلات اساسی اقتصاد اصفهان تبدیل شده است. این امر تا حدی مهم است که برخی آن را در لیست معضلاتی که اوضاع اقتصادی را تهدید می کند قرار می دهند؛ چرا که خروج سرمایه از یک استان به استان مجاور موجب تضعیف استان مبداء  و در مقابل قدرت گیری استان مقصد می شود و اگر این رویه نادرست تداوم یابد پایه های اقتصادی این استان را متزلزل و به ورطه نابودی خواهد کشاند به گونه ای که در سالهای نه چندان از اصفهان برخوردار! دیگری اثر نمانده و به بانیان این اقدام قدرت مانور بیشتری خواهد داد، بنابراین باید برای جذب سرمایه های در حال کوچ چاره ای اندیشید تا این سرمایه در همین استان سرمایه گذاری شوند اما این مهم منوط به شناسایی دلایل کوچ سرمایه، اشتغالزایی، تولد ایده و پروژه های بومی برای جذب حداکثری سرمایه داخلی است.

تبلیغات گسترده و سود بالای سپرده گذاری در پروژه های تجاری-ساختمانی در مشهد و کیش و یا موسسات مالی که روز به روز به تعدادشان در استان ها اضافه می شود انگیزه سرمایه گذاری در پروژه های داخلی را از متمولین این شهر گرفته و این درحالی است که نه نظارتی روی ارائه سود این شرکت ها صورت می گیرد و نه راه حلی برای ممانعت از خروج پول از این استان ارائه می شود.

شركت های سهامی خاصی که چند سالی است مردم را از جای جای کشور به مشاركت در اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی دعوت میکنند از طریق خرید سهام " شركت ابنیه و ساختمان " انجام می شود در حالیکه طبق ماده 21 قانون تجارت در مورد شركتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شركتهاي سهامي خاص نمي توانند سهام خود را براي پذيره نويسي يا فروش در بورس اوراق بهادار يا توسط بانكها عرضه نمايند و يا به انتشار آگهي و اطلاعيه و يا هر نوع اقدام تبليغاتي براي فروش سهام خود مبادرت كنند مگراينكه ازمقررات مربوط به شركتهاي سهامي عام بنحوي كه دراين قانون مذكور است تبعيت نمايند»

در حالیکه طبق بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم و ماده 27 قانون بازار سرمایه به وضوح مشخص میشود این شركت ها از قوانین مربوط به شركتهای سهامی عام هم تبعیت نمی کنند.

حالا سوال اینجاست چطور جراید و حتی رسانه ملی نیز با تبلیغات سنگین این شركت ها را در این امر غیرقانونی یاری می کنند؟ شركت های  سهامی خاصی که سهامداران آن به چند ده هزار نفر میرسد!

اما بحث اصلی تنها در این مشكل قانونی نیست بلكه جایی است که صاحبان این شركت ها یک حجم عظیم سرمایه  را مدیریت می کنند که گمان میرود در صورتیکه متوقف نشود عددهای اختلاس بانکی 3 هزار میلیارد تومانی و بدهی نفتی 9 هزار میلیارد تومانی عددهای کوچکی در مقابل این تخلف بزرگ بنظر خواهند رسید و ذهن مردم همچنان با عددهاي بزرگ تر درگير شود.

از طرفی بند ز از ماده یک قانون مجازات اخلالگران در  نظام اقتصادی کشور بیان میکند تاسيس نمايندگي براي جذب سرمايه و توسعه زنجيره انساني جرم است: «ز: تأسيس، قبول نمايندگي و عضوگيري در بنگاه، مؤسسه، شركت يا گروه به ‌منظور كسب درآمد ناشي از افزايش اعضاء به نحوي كه اعضاء جديد جهت منفعت، افراد ديگري را جذب نموده و توسعه زنجيره يا شبكه انساني تداوم يابد.»

این مطلب در کنار رشد قارچ گونه نمایندگی سهام در شهرستان ها وضعیت شكل گرفته در دعوت عموم به مشاركت در یک شركت سهامی خاص نقض آشكار قانون را نشان میدهد.

از طرفی موسسات مالی و اعتباری که مرکزیت آنها در استان های دیگر قرار دارد و اقدام به ارائه سود های کلان و سرمایه گذاری در پروژه های کلان کشوری دارد معضل دیگری را برای شهرها به ویژه اصفهان بوجود آورده است به گونه که مردمانشان بیش از هر زمان دیگری راغب به سپرده  گذاری در این موسسات شده اند و از فعالیت اقتصادی در استان خود بازمانده و آن را کار بیهوده وبی نتیجه ای تلقی می کنند!

البته بوروکراسی اداری، همکاری و تعامل کند و ضعیف مسئولان استان با سرمایه گزاران از جمله مهمترین مشکلات فرا روی سرمایه گزاری  در استان است و لازم است مسئولان ، همکاری ویژه ای به خصوص با افراد غیربومی که قصد سرمایه گزاری در این شهر را دارند، داشته باشند.



+ 0
مخالفم - 0

تمامی حقوق این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی رضا برادران اصفهانی محفوظ است.