استارتاپ ها

نقش استارتاپ ها در گردشگری

نقش استارتاپ ها در گردشگری

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

بسیاری استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلافیت برفراز ایده‌های موجود می‌دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه‌ی آشیل راه‌حل‌های موجود شناخته می شوند.

آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، در تعریف استارت آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ی ذهن رو به آینده خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

یکی از عرصه های مهم برای فعالیت استارت تاپ ها حوزه گردشگری می باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد و مهم تر اینکه یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.

با این وجود، گردشگری در ایران هرگز و هرگز به عنوان یک صنعت شناخته نشده است. بر اساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان کمتر از یک درصد است که رقم بسیار ناچیزی به شمار می آید.

رضا برادران اصفهانی به عنوان کسی که سال هاست در حوزه گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی فعالیت دارد، نقش استارتاپ ها را در حوزه گردشگری نقشی رو به رشد و دارای بسترهای بکر برای فعالیت قلمداد می کند.

وی معتقد است بخش های مختلف گردشگری اعم از توریست سلامت، توریست مذهبی، توریست فرهنگی و توریست علمی می توانند بسترهای مناسبی برای ایده های نو و گسترش استارتاپ ها در حوزه گردشگری باشند.

به عنوان مثال در بحث توریست سلامت، استارت تاپ ها می توانند یه عنوان واسطه بین بیمار و پزشک عمل کنند و اطلاعاتی که بیماران برای مراجعه به پزشک در ایران احتیاج دارند را در اختیار آنها قرار دهند. یا در بحث توریست مذهبی مکان های تاریخی-مذهبی ایران که برای مذاهب مختلف می توانند جذابیت داشته باشند، معرفی کنند و خدماتی را برای این توریست ها ارائه دهند. به عنوان مثال شهر مشهد برای شیعیان جهان، شهر یزد برای توریست های زرتشتی و شهر اصفهان با کلیساهای معروف برای توریست های ارمنی دارای جذابیت هستند.

برادران اصفهانی معتقد است حوزه گردشگری سرشار از ایده های بکر برای استارت تاپ ها می باشند، اما باید ابتدا به درستی نیازسنجی کرد و ایده های مختلف را بر اساس نیازهای حوزه گردشگری سازمان داد.

لینک کوتاه https://b2n.ir/u66123



+ 0
مخالفم - 0

تمامی حقوق این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی رضا برادران اصفهانی محفوظ است.